بهترین کتاب ها برای وسواس فکری

معرفی کتاب برای رفع وسواس فکری کمکی مؤثر است که در کاهش این مشکل نقش بسیار مهمی دارد. زیرا با مطالعه این دسته از کتاب‌های ارزشمند در مورد این اختلال، علائم آن و تأثیرش بر زندگی افراد اطلاعات معتبری به دست می‌آوریم. در این راستا به معرفی بهترین‌های این حوزه در علم روانشناسی می‌پردازیم.

لیست بهترین‌ها کتاب‌ها برای وسواس فکری

امروزه بسیاری از کتاب‌ها، راهنمایی‌های متعدد عملی و تکنیک‌های خودیاری برای مدیریت دقیق مشکل وسواس ارائه می‌دهند. با معرفی کتاب برای رفع وسواس فکری می‌توانیم انواع تمرینات گام به گام از جمله تمرکز حواس و روش‌های درمان شناختی-رفتاری (CBT) را انجام دهیم. با پیروی از این شیوه‌ها و استراتژی‌های کارآمد در زندگی روزمره خود نقش فعالی در کاهش این مشکل خواهیم داشت. در ادامه به فهرستی از کتاب‌های مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم.

درمان وسواس فکری و عملی (کتاب تمرین)

کتاب درمان وسواس فکری و عملی

مؤلفان: محمدرضا عطوفی و سید حامد دست‌یافته
انتشارات: نشر مرسل
سال چاپ: ۱۴۰۲
نوبت چاپ:  چهارم

هر قسمت این کتاب دربردارنده یک بخش از سیر بهبودی را شامل می‌شود. مؤلفان به شرح مباحثی از جمله تعریف وسواس، رفتار وسواسی و ارزیابی علائم هیجانی و جسمانی می‌پردازند. در ادامه برآورد احتمال، تعیین زمان مشخص، تنبیه خود، غرقه‌سازی تجسمی، الگوبرداری، مواجه و جلوگیری از پاسخ، مدیریت خشم، رها کردن غم و انجام ریلکسیشن مجموعه تکنیک‌هایی هستند که درباره آنها صحبت شده‌است.   

۱۰۰ سوال و جواب درباره وسواس کودک شما

100 سوال و جواب درباره وسواس کودک شما

مؤلف: ژوسیان کوبرت (Josiane Cobert)
مترجان: دکتر ملینا شیرانی
انتشارات: نشر رسانه شرق
سال چاپ ۱۳۹۵
نوبت چاپ ۱

مطالعه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، راهنمای بسیار مفیدی برای معلمان و به‌ویژه والدین است. به همین دلیل کتاب ۱۰۰ questions & answers about your child’s OCD اثر در ۵ فصل به شرح مفهوم این اختلال می‌پردازد تا بتوانیم با مطالعه آن به درک روشنی برسیم. در واقع مؤلف با ارائه ۱۰۰ سؤال به‌خوبی توانست نیاز افراد را درباره مبهم بودن اختلال وسواس فکری برطرف سازد.

در ابتدا به تعریف وسواس فکری اشاره می‌کند. سپس به این موضوع پرداخته‌است که ماهیت بروز و علائم این مشکل در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. به‌ این صورت که در دوران کودکی ممکن است این اختلال با بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) همراه شود. همچنین در کودکان همراه با وسواس حالت‌های تیک و اختلالات اضطرابی نیز گزارش می‌شود.

وسواس (فکری‌ – عملی) – شناخت و درمان

وسواس (فکری‌ - عملی) - شناخت و درمان امین افشار

مؤلفان: امین افشار و سمیرا طاهرزاده ثانی
انتشارات: نشر جالیز
سال چاپ: ۱۳۹۷
نوبت چاپ: ۱

یکی از نکات برجسته این کتاب طبقه‌بندی ویژگی‌های افراد مبتلاء به اختلال وسواس است. این خصوصیات در ۵ دسته شامل سن، جنسیت، هوش، اعتقادات و عوامل محیطی بررسی می‎شوند. به درمان دارویی و غیردارویی نیز اشاره شده‌است. در نهایت مؤلفان به‌طور ویژه به انواع روش‌های شناختی، رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی پرداخته‌اند.

راهکارهای عملی مقابله با وسواس فکری عملی

مؤلف: تیموتی ا. سیسمور (Timothy A Sisemore)
مترجان: سعید علوی
انتشارات: نشر آریا دانش
سال چاپ ۱۳۹۹
نوبت چاپ ۱

این اثرخارق‌العاده در ۴۰ فصل به مسئله مواجهه ما با اختلال وسواس فکری پرداخته‌است. همچنین به مفهوم کمال‌گرایی اشاره می‌شود. زیرا یکی از مشکلات مرتبط با حالت‌های وسواسی، تمامیت‌خواهی افراد کمال‌گرا است که آنها را به آنچه که در دسترس دارند قانع نمی‌کند.

روند کتاب Free from OCD: a workbook for teens with obsessive-compulsive disorder نیز به‌گونه‌ای کاملاً حرفه‌ای جلو می‌رود. به این صورت که بعد از شرح هر داستان، با ارائه تعدادی پرسش کاربردی به درک بهتری دست پیدا می‌کنیم. به‌طور مثال یکی از موارد خواسته‌شده است این است که برخی رفتارهای وسواسی خود را که موجب کاهش اضطراب ما می‌شوند یادداشت نماییم. با طرح اینگونه سؤالات می‌توانیم به‌طور دقیق نحوه رفتار و چرخه فکر خود را تحلیل کنیم.

بیشتر بخوانید
معرفی کتاب روانشناسی

خود را از وسواس فکری عملی رها کنید

مؤلف: جونا لاکین (Jonah Lakin)

 

مترجان: مریم ابراهیم‌پور بروجنی
انتشارات: نشر نمای علم
سال چاپ ۱۴۰۰
نوبت چاپ ۱

کتاب Free yourself from OCD : CBT-based strategies to manage intrusive thoughts and compulsive behaviors در ۶ فصل تدوین شده‌است. تخصص اصلی جونا لاکین به‌عنوان دکتری روانشناسی بالینی، درمان اختلال وسواس و مشکلات اضطرابی است. این اختلال تکراری، وحشت‌آور و به‌گونه‌ای است که کل زندگی فرد را مختل می‌کند. در این راستا مؤلف در اثر خود به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از وسواس فکری رها شویم. همچنین ضمن تفسیر OCD، تشخیص و ذکر علل، به نحوه مدیریت آن می‌پردازد.

نشخوار فکری

مؤلف: الیور کالینز (Oliver Collins)
مترجان: آرزو مهران
انتشارات: نشر اندیشه احسان
سال چاپ ۱۴۰۱
نوبت چاپ ۱

یکی از مهم‌ترین مشکلات مرتبط با بروز حالت‌های وسواسی، نشخوار فکری است. به همین دلیل این کتاب در ۱۰ فصل به این موضوع محوری می‌پردازد. همانطور که در این اثر به آن اشاره می‌شود، نحوه تفکر و ذهنیت نسبت به امور وجه تمایز افراد به‌شمار می‌رود. این فکر می‌تواند مثبت و یا منفی باشد.

در واقع نشخوار فکری روش غلطی برای حل مشکلات ذهنی است. زیرا با غلبه اینگونه افکار کنترل زندگی از دست ما خارج خواهد شد. با مطالعه این کتاب می‌توانیم اصول بهبودی و رهایی از نشخوار فکری را یاد بگیریم و از جمله تکنیک‌های کاربردی آن زندگی در زمان حال است. البته در این بین به اثر یوگا در ذهن آگاهی (ماندن در زمان اکنون) پرداخته شده‌است.

کتاب کار اضطراب، افسردگی، وسواس و عزت نفس: راه حل شناختی رفتاری

مؤلف: ست گلمن (Seth Goleman)
مترجان: گل مهر احمدی، سمیه محمدی تیله نویی و امینه کاشانیان
انتشارات: نشر آپریس
سال چاپ ۱۳۹۹
نوبت چاپ ۱

این کتاب جامع دارای ۱۵ فصل است که به شناسایی تفکر مشکل‌آفرین می‌پردازد. همچین مؤلفان به مخاطبان خود نشان می‌دهند که چگونه فرصتی برای تفکر مثبت داشته‌باشند تا از فکر اغراق‌آمیز و فاجعه‌بار اجتناب کنند. با مطالعه این اثر می‌توانیم ضمن هدف‌گذاری، جملاتی برای خنثی کردن افکار منفی بنویسیم.

وسواس و درمان شناختی ـ رفتاری آن

مؤلف: جاناتان اس آبراموویتز (Jonathan S Abramowitz)
مترجان: امیر هوشنگ مهریار و شعله نمازی
انتشارات: نشر نیوند
سال چاپ ۱۴۰۱
نوبت چاپ ۳

این کتاب دارای ۵ فصل و ۱۰ پیوست کاربردی شامل پرسشنامه‌های مقیاس وسواسی اجباری بیل براون (YBOCS) و راهبردهای کنترل فکر (TCQ) است. در ابتدا وسواس به‌عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات روانشناختی معرفی می‌شود. در فصل دوم نظریات و الگوها ارائه شدند و فصل سوم به شاخص‌های تشخیصی اختصاص دارد. فصل آخر نیز به چند نمونه بالینی می‌پردازد. همچنین برگه تمرین مواجهه و ۱۰ فرمان موفقیت‌آمیز دو نوع از تکنیک‌های مؤثر شرح داده‌شده در این اثر هستند.

وسواس فکری و اختلالات رفتاری در میان نوجوانان

مؤلفان: سیمین فرشادی
انتشارات: آفتاب گیتی
سال چاپ: ۱۴۰۰
نوبت چاپ: ۱

این کتاب در ۴ بخش به وسواس فکری در نوجوانان می‌پردازد. مؤلف وسواس را به‌عنوان تصاویر و انگیزه‌های غیرارادی که به ذهن افراد خطور می‌کنند تعریف کرده‌است. همچنین به عامل زیست‌شناختی این اختلال یعنی کاهش سروتونین مغز اشاره می‌شود.

جمع‌بندی

معرفی کتاب برای رفع وسواس فکری باعث می‌شود تا با شرح‌حال افراد دارای این مشکل بیشتر آشنا شویم. بنابراین ضمن مطالعه ۹ کتاب‌ این مقاله با کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانیم شرایط خود را بهتر مدیریت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.