معرفی کتاب های فاضل نظری

ابوالفضل نظری متخلص به فاضل از شاعران مدرنیست و معاصر ایران است که به عنوان یک شاعر تصویرگر شناخته می شود. این شاعر اشعار شگفت انگیز و منحصربفردی را از طریق تأکید بر دیدگاه شخصی و عناصر اقلیمی و همچنین با کاوش در عناصر طبیعی خلق می کند. فاضل نظری ویژگی های مختلف یک پدیده را با دقت و به صورت عمیق کشف کرده و سپس با ارتباط بر قرار کردن بین پدیده ها اشعار پرمضمون را می سراید. اگر با کتاب ها و اشعار این شاعر آشنا نیستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

درباره فاضل نظری

ابوالفضل نظری متولد ۱۰ شهریور سال ۱۳۵۸ در خمین واقع در جنوب استان مرکزی است. فاضل نظری از شاعران نسبتا قدیمی ایران به شمار می رود که تا کنون کتاب های انگیزشی و کتب شعر پر مضمونی به رشته تحریر در آورده است. این شاعر شیوه بیان سلیس دارد و در شعرهای خود از عناصر اقلیمی همچون ماه و برکه و مرداب، امواج، صخره ها و رودخانه ها استفاده می کند. این عناصر اقلیمی از زوایای گوناگون مورد توجه فاضل نظری قرار گرفته اند. همچنین تشبیه، استعاره، کنایه و ضرب المثل های رایج فارسی از دیگر مواردی هستند که این شاعر در اشعار خود از آن‌ها بهره می گیرد. در شعرهای این شاعر مقداری غزل کلاسیک به چشم می خورد؛ همچنین زبان امروزی و بیان دغدغه ‌های انسان امروز نیز در اشعار وی دیده می شود.

معرفی کتاب های فاضل نظری

مجموعه کتاب های مختلفی  تا به امروز از فاضل نظری به چاپ رسیده است که از طریق فروشگاه های آنلاین کتاب می توان آن‌ها را خریداری کرد. در ادامه به معرفی کتاب های فاضل نظری می پردازیم.

۱.گریه های امپراتور

کتاب گریه های امپراتور از سروده های فاضل نظری و از اولین کتاب های منتشر شده این شاعر است. در این کتاب ۲۵۸ بیت کوتاه وجود دارد و برای نوشتن اشعار کتاب از غزل های دوبیتی، هشت، پنج و هفت بیتی استفاده شده است.

۲.کتاب اکنون

کتاب اکنون حاوی ۴۰ غزل با مضامین عارفانه و عاشقانه است و از ششمین کتاب های شعر فاضل نظری محسوب می شود. کتاب شعر اکنون با کتاب های ضد و گریه امپراتور شباهت هایی دارد.

۳.کتاب اقلیت

کتاب اقلیت دومین مجموعه اشعار فاضل نظری است که حاوی ۳۷ قطعه شعر، ۲۰۱ بیت و ۸ غزل می باشد. این شاعر قطعه های شعر کتاب اقلیت را در قالب غزل و شعر نو سراییده است. در کتاب اقلیت انواع غزل های دو، شش، یازده، دوازده و هفت بیتی به کاربرده شده اند. مضامین تخیل و عاطفه در اشعار فاضل نظری بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند. این دفتر شعر عنوان اثر تقدیر شده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کرده است.

۴. کتاب

اثر “کتاب” در سال ۱۳۹۵ توسط فاضل نظری به رشته تحریر در آمد؛ در این اثر هنری در مورد مضامین مختلف مثل دنیا، مرگ، عشق و زندگی در قالب شعر صحبت شده است. مجموعه شعر کتاب حاوی ۴۰ غزل است که سادگی و روانی بیان در آن به چشم می خورد . چاپ و انتشار اثر کتاب فاضل نظری توسط انتشارات سوره مهر انجام شده است.

۵. کتاب گزیده اشعار فاضل نظری

کتاب گزیده اشعار از چند بخش شامل مقدمه، گریه‌های امپراتور، اقلیت، آن‌ها و بخش ضد تشکیل شده است. در بخش مقدمه شاعر در مورد سبک غزل سرایی در شعر فارسی صحبت می کند و به شرح ماهیت غزل، دلیل ماندگاری این سبک بعد از سال‌ ها، ارزش آن و شکل اصلی و اصیل آن می پردازد. عناوین هر کدام از چهار بخش دیگر کتاب گزیده اشعار فاضل نظری به اسم کتاب های شعر این شاعر نام گذاری شده اند و در هر بخش منتخبی از اشعار هر کتاب آورده شده است. فاضل نظری غزل را به سبک کلاسیک می گوید؛ ولی در اشعار خود مضامین نو و تصاویری لطیف و زیبایی را به تصویر می کشد. کتاب گزیده اشعار توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

بیشتر بخوانید
خرید پول ارز و بانکداری جدید

۶.کتاب وجود

در میان معرفی کتاب های فاضل نظری به کتاب وجود می رسیم که جدیدترین اثر این شاعر ایرانی است. این کتاب شامل ۵۲ غزل بوده و با محوریت موضوعاتی مثل عشق، آفرینش و مرگ نوشته شده است. کتاب وجود یکی از پرفروش ترین کتاب ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شد.

۷.کتاب آن ها

کتاب شعر دیگری از فاضل نظری که در سال ۱۳۸۸ انتشار یافت، کتاب آن ها است و حاوی ۲۸۲ بیت می باشد. کتاب آن ها شامل سی ‌و پنج غزل پنج بیتی، هشت غزل شش بیتی، هفت غزل هفت بیتی و یک غزل ده بیتی است و سومین مجموعه شعری پرفروش فاضل نظری محسوب می شود به عقیده خوانندگان زبان این کتاب با کتاب گریه های امپراتور شباهت دارد؛ زیرا در هر دو کتاب از ابیات کوتاه استفاده شده است. کتاب آن ها شامل مجموعه‌ای از انواع غزل های ده بیتی، پنج، شش و هفت بیتی می باشد.

۸.کتاب ضد

ضد اثر شعری دیگری از فاضل نظری است که در سال ۱۹۲ منتشر شد و حاوی ۵۱ غزل می باشد. در اشعار سروده شده در کتاب ضد عناصری مانند عشق، خودشناسی و مرگ به کار رفته اند. در غزل های موجود در کتاب ضد به بعضی روایت ها نیز اشاره شده است. کتاب ضد چهارمین دفتر شعری فاضل نظری می باشد که حاوی بیست ‌و هشت غزل پنج بیتی، دوازده غزل شش بیتی، پنج غزل هفت بیتی، دو غزل هشت بیتی و یک غزل نه بیتی است.

دلیل محبوبیت اشعار فاضل نظری

فاضل نظری از شاعران مشهور و پرآوازه ایران است که اشعار وی طرفداران خاص خود را دارند. راز محبوبیت مجموعه اشعار این شاعر ریشه در این دارد که سروده های فاضل اقشار عام و خاص را مخاطب قرار می دهد. اشعار و غزلیات کوتاه فاضل نظری با بهره‌گیری از زبانی ساده و روان سراییده می شوند؛ بنابراین لحن بیان فاضل به گونه ای است که سبب شده افراد زیادی به خواندن اشعار این شاعر علاقه‌مند شوند. مجموعه اشعار فاضل نظری برای هر خواننده ای قابل فهم است و در آن ها اصطلاحات سخت و نامفهوم دیده نمی شود؛ به همین دلیل اشعار وی برای همه کاملا گویا هستند.

جمع‌بندی

ابوالفضل نظری غزل سرای موفق ایرانی می باشد که در اشعار خود ترکیبی از شعرهای سبک عراقی، هندی و غزل امروزی را استفاده کرده است. در این مطلب به معرفی کتاب های فاضل نظری به طور خلاصه پرداخته شد تا ناآشنایان با اشعار این شاعر نامدار شمه ای با آثار وی آشنا شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.