کتاب برای افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس به خودی خود کار آسانی نیست و شما باید آن را تقویت کنید. امروز مردم به این آگاهی رسیده‌اند که کتاب خواندن یک سبک زندگی است. کتاب دنیایی پیچیده است که ذهن شما را به کلی تغییر می‌دهد و باعث می‌شود به این نتیجه برسید، انسان بودن در عین حال که ساده به نظر می‌رسد ولی نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد. چه بسیار انسان‌هایی که به خاطر کمبود اعتماد به نفس از زندگی و داشته‌های خود ناامید می‌شوند و چه بسا به زندگی خود پایان دهند. به همین دلیل، سعی کنید مطالعه کردن کتاب‌های مختلف را نادیده نگیرید و همیشه به فکر تغذیه ذهن همچون تغذیه جسم خود باشید. ما در ادامه به بررسی چند کتاب معروف برای افزایش اعتماد به نفس خواهیم پرداخت تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری در این زمینه داشته باشید.

در باب اعتماد به نفس

یکی از برترین کتاب‌ها برای افزایش اعتماد به نفس بدون شک، کتاب در باب اعتماد به نفس با نویسندگی آلن دوباتن است. آلن دوباتن به عنوان یک نویسنده سوئیسی حوزه کاری خود را در زمینه فلسفه روزمره مشخص کرده است و به همین دلیل، در کتاب‌های خود اعم از در باب اعتماد به نفس به ماهیت اعتماد به نفس اشاره می‌کند.

در این کتاب شما متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس یک مهارت است که باید آن را بیاموزید و استعدادی نیست که در وجود برخی نهادینه باشد و برخی دیگر از آن بی‌بهره باشند. انسان‌های زیادی هستند که در زندگی خود خوشحال نیستد؛ چراکه خود را دوست ندارند و این دوست نداشتن به خاطر کمبود اعتماد به نفس است.

شما اگر این کتاب را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که نویسنده به آثار نویسندگان دیگر هم اشاره کرده است که این خود می‌تواند شما را بیشتر ترغیب به مطالعه این کتاب کند. اگر با کمبود اعتماد به نفس روبرو هستید یا اینکه به بحث‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی و فلسفه علاقه دارید، توصیه ما این است که این کتاب را در سبد خرید خود جای دهید؛ چراکه از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

خیلی ساده‌لوحانه عمیق‌ترین و در عین حال احمقانه‌ترین حقیقت مربوط به وجودمان را نادیده می‌گیریم: این که روزی خواهیم مرد. حقیقت تلخ فناپذیری و مرگ ما آن‌قدر نامعقول و نپذیرفتنی به نظر می‌رسد که عملاً همچون موجودات نامیرا زندگی می‌کنیم، انگار که همیشه فرصت خواهیم داشت بالاخره به آرزوها و امیال سرکوب شده‌ی خود دست یابیم.

کتاب خجالت نکش، زندگی کن 

کتاب خجالت نکش، زندگی کن

یکی دیگر از کتاب‌هایی که برای افزایش اعتماد به نفس می‌توان پیشنهاد دارد، کتاب خجالت نکش، زندگی کن است. نویسنده این کتاب معرکه کسی نیست، جز اریک مایرز که یک کمدین، بازیگر و نویسنده آمریکایی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این کتاب براساس تجربه‌های شخصی این نویسنده نوشته شده است و به همین دلیل شما با کتاب تعامل بهتری می‌توانید برقرار کنید.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که اگر با کمبود اعتماد به نفس در زندگی خود روبرو باشید، اضطراب اجتماعی اولین مشکلی خواهد بود که شما را آزار خواهد داد. به همین خاطر، این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه از راهکارهای عملی استفاده کنید تا بتوانید اعتماد به نفس خود را به ساده‌ترین شکل ممکن تقویت کنید.

این نویسنده در کتاب خود به این موضوع اشاره می‌کند که دوره نوجوانی سختی را به خاطر کمبود اعتماد به نفس پشت سرگذاشته است و تصور کرده بود که شاید قرار است تا آخر عمر به همین منوال زندگی خود را سپری کند، ولی او توانست زندگی خود را تغییر دهد و از جمله کسانی باشد که بتواند یک الگوی تمام عیار به شمار آید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

وقتى شروع کردم به پیروى از قلبم و اعتماد به آن، کم‌کم کل زندگى‌ام تغییر کرد و به مهارت‌هاى اجتماعى‌ام واقف شدم. من کاملاً مطمئن هستم شما هم به‌محض اینکه تصمیم بگیرید از قلبتان پیروى کنید و دنبال خواسته‌ى قلبى‌تان بروید، همین اتفاق براى‌تان خواهد افتاد. به خاطر داشته باشید که داشتن دیدگاهى «بدون محدودیت» بسیار مهم و حائز اهمیت است. آن را همچون آنچه واقعا خواهانش هستید در نظر بیاورید، نه آنچه باور دارید که میسر و ممکن است. ایده‌ها و اقدامات الهام‌بخش از تخیلات و رؤیاهاى الهام‌بخش نشات مى‌گیرند. پس رؤیاهاى بزرگ داشته باشید و خودتان را محدود نکنید.

حد و مرزت را تعیین کن تا آرامشت را بیابی

کتاب حد و مرزت را تعیین کن تا آرامشت را بیابی از جمله کتاب‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا کمال احترام بتوانید حد و مرز خود و دیگران را مشخص کنید. متأسفانه برخی از افراد دقیقاً به خاطر کمبود اعتماد به نفس، نمی‌توانند یک حد و مرز خاص را بین خود و اطرافیان چه در زندگی شخصی و چه در محیط کاری مشخص کنند. به همین دلیل، دچار آسیب‌ها و فشارهای روحی و روانی می‌شوند و این‌گونه است که احساس می‌کنند نیاز خود را نادیده می‌گیرند و اطرافیات هم ارزشی برای وی قائل نیستند.

بیشتر بخوانید
نقد کتاب مغازه خودکشی

حقیقتاً این کتاب برای افزایش اعتماد به نفس می‌تواند گزینه ایده آلی باشد؛ چرا که ندرا گلاور تواب به عنوان یک درمانگر سلامت روان، مددکار اجتماعی و نویسنده آمریکایی نویسندگی این کتاب بی‌نظیر را برعهده داشته است. شاید باور نکنید، ولی بیشتر ما انسان‌ها در ارتباط برقرار کردن درست با اطرافیان نزدیک خود به خاطر رعایت نکردن حد و مرز دچار مشکل می‌شویم و به همین دلیل است که شاید ار رابطه‌ای که داریم، هیچوقت احساس رضایت نداریم. این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کرده، نیازهای خود را محترم بشمارید و حد و مرز روابط خود را تعیین کنید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

والدینِ شما در طولِ زندگی‌تان با زیر و بمِ شما آشنا بودند. آن‌ها می‌دانند برای تحریک شما و رسیدن به خواسته‌های‌شان چه باید بگویند. شما هم ممکن است فقط با خواندنِ زبانِ بدن یا مشاهده‌ی تغییر در روحیه‌شان خواسته‌های آن‌ها را درک کنید. بیشترِ افراد نمی‌خواهند والدین‌شان را ناامید کنند. وقتی بچه بودم، بدترین چیزی که از مادرم شنیدم این بود: «ازت ناامید شدم». این جمله، قلبم را شکست و مرا مصمم کرد که دست‌کم تا دو ساعتِ آینده رفتارِ خوبی داشته باشم.

جرات داشته باش

بدون هیچ اغراقی باید بگوییم که این کتاب واقعاً جزء کتاب‌های به شدت پرطرفدار است. فردریک فانژه به عنوان نویسنده این کتاب، روانپزشک و روان درمانگر فرانسوی هم است که همین امر خود باعث شده است تا این کتاب واقعاً کتاب پربار و خوبی از آب در بیاید. این کتاب مناسب آن دسته از افرادی است که نه تنها با کمبود اعتماد به نفس بلکه به مشکل عدم اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از خوانندگان بعد از خواندن این کتاب معتقدند که این حس را پیدا کرده‌اند که با مشاور در این زمینه یعنی مشکل عدم و کمبود اعتماد به نفس خود صحبت کرده‌اند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

عزت نفس متعلق به خودتان است و باید آن را در اعماق وجودتان پیدا کنید. هیچ فرد دیگری نمی‌تواند آن را درون شما پیدا کند. عزت‌نفس هر کسی خاص خودش است و انسان‌های دیگر نباید در مورد آن حرف بزنند.

سخن پایانی

در مورد برترین کتاب‌های افزایش اعتماد به نفس با شما صحبت کردیم. البته تعداد کتاب در این زمینه کم نیست ولی ما به صورت نمونه به چند کتاب پرطرفدار که خارج از حوصله کار نباشد اشاره کردیم. هرکدام از این کتاب‌ها نویسندگان قابلی دارد که یا مشاور هستند یا درمانگر یا خود با این مشکل یعنی کمبود یا عدم اعتماد به نفس روبرو بوده‌اند. به ‌هر حال، شما با انتخاب هرکدام از این کتاب‌ها می‌توانید قدم مثبتی برای تقویت اعتماد به نفس خود بردارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.