بهترین‌ کتاب ها برای اهمال‌کاری

معرفی کتاب برای اهمال کاری باعث می‌شود تا با استفاده از تکنیک‌های متنوع آنها، بتوانیم یک برنامه‌ریزی دقیق برای خودمان داشته‌باشیم. زیرا مفهوم اهمال‌کاری، به تعویق انداختن کارهای مهمی است که نیاز به تکیمل شدن فوری دارند. این رفتار مخرب می‌تواند به مرور زمان مشکلاتی از جمله احساس گناه، اضطراب و استرس ایجاد کند. اکنون کتاب‌های تخصصی در این زمینه را ارائه می‌دهیم.

لیست بهترین‌ کتاب ها برای اهمال‌کاری

اهمال‌کاری می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی از جمله احساس بی‌انگیزگی، ترس از شکست، دشوار دانستن شروع یک کار و ضعف در مدیریت زمان باشد. در علم روانشناسی به‌خوبی راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه شده‌است. در ادامه به معرفی کتاب برای اهمال‌کاری می‌پردازیم.

خداحافظی با اهمال‌کاری

مؤلف: بیژن جعفری
انتشارات: نشر سخنوران
سال چاپ ۱۴۰۰
نوبت چاپ اول

مؤلف در این اثر خود با ۵ فصل به شرح اهمال‌کاری به زبان ساده می‌پردازد. همچنین به این مسئله اشاره می‌شود که تبعات این مشکل چه اثرات منفی در زندگی بر جای می‌گذارند. براساس متن کتاب می‌توانیم اهمال‌کاری را تصمیم برای انجام کاری در نظر بگیریم که هرگز زمان آن فرا نمی‌رسد.

از ویژگی‌های مثبت کتاب خداحافظی با اهمال‌کاری می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که ما را از بهانه تراشی و شلخته بودن نجات می‌دهد. زیرا تکنیک‌هایی برای رهایی از آنها ارائه می‌شوند. از مهم‌ترین این روش‌ها، الویت‌بندی، تقسیم کارها و داشتن انضباط فردی بسیار کاربردی هستند و کمک می‌کنند تا با مدیریت زمان، دیگر فعالیتی را به تعویق نیندازیم.

رأس ساعت ۹: بررسی تأثیرات اهمال‌کاری بر جوانب مختلف زندگی

مؤلف: یلدا اشتری گرگری
انتشارات: نشر مانیان
سال چاپ ۱۴۰۰
نوبت چاپ دوم

در این کتاب کاربردی راهکارها و تمریناتی برای مقابله با مشکل اهمال‌کاری ارائه می‌شوند. مؤلف در این اثر خود با ۸ فصل توانست به‌ خوبی مفهوم اهمال‌کاری را شرح دهد. همچنین به مباحث پیرامونی آن از جمله عزت نفس و استرس پرداخته شده‌است. در فصل ۷ نیز این سؤال مطرح می‌شود که آیا من واقعاً شخصی اهمال‌کار هستم؟

براساس اطلاعات درج شده در این کتاب ۹۵ درصد افراد اغلب اهمال‌کاری را یکبار تجربه کرده‌اند. اما چیزی که ما را نسبت به دیگران در حل این مسئله متمایز می‌سازد، مطالعه رأس ساعت ۹ است. زیرا این فرصت را داریم تا از تکنیک‌های کارآمد آن بهره‌مند شویم.

تمومش کن: هر آنچه برای غلبه بر اهمال‌کاری و تنبلی نیاز دارید

مؤلف: علیرضا حسن‌زاده گوگر
انتشارات: نشر سخنوران
سال چاپ ۱۴۰۱
نوبت چاپ ۱

در این کتاب مؤلف به مخاطبان نشان می‌دهد که نتایج سوء اهمال‌کاری از جمله بدقولی، بی‌نظم شدن و کاهش عزت نفس چه اثرات منفی برجای می‌گذارند. با مطالعه این اثر و ریشه‌یابی موضوع، متوجه می‌شویم اهمال‌کاری به سراغ ما آمده است یا خیر. همچنین به این مسئله اشاره شده‌‌است که این مشکل می‌تواند مسری باشد و دوستان اهمال‌کار، نتایج فعالیت‌های ما را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند.

براساس متن تمومش کن از جمله علل درونی به تعویق انداختن‌ کارها می‌توانیم به تنبلی، عدم خودباوری، درماندگی آموخته شده، ایده‌آل‌گرایی افراطی و نبود انگیزه اشاره کنیم. دلایل بیرونی این عادت مخرب نیز به دست آوردن پاداش آنی، وجود حواس‌پرت‌کن‌ها، سطح دشوار فعالیت، نداشتن امکانات کافی و پذیرفتن مسئولیت بیش از توانمان هستند.

درمان به تعویق اندازی کارها

مؤلف: جفری کومبز / مترجم: امیلی احمد آخوندی
انتشارات: نشر لوح محفوظ
سال چاپ ۱۳۹۸
نوبت چاپ ۱

این کتاب در ۹ فصل به اهمال‌کاری می‌پردازد و نیمکره چپ مغز مسئول این رفتار مخرب شناخته شده‌است. زیرا رفتار کنترل‌گری و خودپسندی افراد حاصل فعالیت این بخش است. به همین دلیل ما تمایل داریم تا انجام کارهایمان را به تأخیر ‌اندازیم. در فصل آخر به‌ویژه ۷ عادت خودیاری ارائه می‌شوند تا بتوانیم ضمن داشتن برنامه‌ریزی، تمرکز حواس داشته‌باشیم و با خودارزیابی از به تعویق افتادن کارها جلوگیری کنیم. یکی از نقاط قوت این اثر از جفری کومبز پرداختن به مسئله پشیمانی بعد از اهمال‌کاری است و مؤلف در تلاش است تا مخاطب بتواند به ندای درونی خود گوش دهد و بر ناکامی غلبه کند. همچنین به هزینه‌های مالی حاصل از انجام ندادن به موقع کارها در طول زمان نیز پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب جز از کل، دوی ماراتون زندگی

این کتاب را فعلا نخر: هنر پشت گوش انداختن

مؤلف: جان پری / مترجم: مسیحا برزگر
انتشارات: نشر ذهن آویز
سال چاپ ۱۳۹۴
نوبت چاپ ۲

این کتاب در ۱۰ فصل به این موضوع اشاره دارد که فرآیند پشت گوش انداختن کارها چه عواقبی خواهد داشت. با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم چگونه باید کارهای عقب مانده خود را ساماندهی کنیم. در واقع ما یاد می‌گیریم از انجام فعالیت‌های به تعویق افتاده خودمان هرگز طفره نرویم.

غلبه بر اهمال کاری: استراتژی‌های قدرتمند برای غلبه بر تنبلی و چند برابر کردن وقت‌تان

مؤلف: دنیل والتر / مترجم: علیرضا نظری انامق و سید تیمور سیدی اصل
انتشارات:
سال چاپ ۱۴۰۰
نوبت چاپ ۱

این کتاب برای کاهش استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی بسیار گزینه مؤثر و کاربردی به‌شمار می‌رود. دنیل والتر در ۱۱ فصل به این سؤال پاسخ می‌دهد که ما چرا به دنبال اهمال‌کاری هستیم. همچنین در انتها به برنامه ۲۱ روزه برای رفع این رفتار مشکل‌آفرین می‌پردازد.

مؤلف در این اثر خود اهمال‌کاری را به‌صورت انجام کار برای فردا معنا می‌کند و به این نکته اشاره دارد که با موکول کردن فعالیت‌هایمان به روزهای دیگر، درست در نقطه مقابل بهره‌وری و کارآمدی ایستاده‌ایم و موجب می‌شود تا ضمن بهره‌مندی از نهایت توانایی‌ و استعداد نتیجه مطلوبی به دست نیاوریم.

فیل سواری مقدماتی: رهایی از زندان اهمال‌کاری و شروع زندگی شاد

مؤلف: محمدابراهیم صادقیان فیروزآباد
انتشارات: نشر بید
سال چاپ ۱۳۹۹
نوبت چاپ ۱

این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده‌است. مؤلف در این اثر حرکت در مسیر زندگی را به فیل سواری تشبیه کرده‌است و به این مسئله اشاره دارد که با کنترل آن فیل می‌توانیم از اهمال‌کاری رها شویم و به مقصد نهایی برسیم. مطابق با نظر محققان، هرچقدر کار مورد نظر برای ما دارای اهمیت بیشتری باشد، احتمال به تعویق انداختن آن نیز افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود آن را در زمان دیگری انجام دهیم. همچنین به اهمال‌کار بودن افراد در دنیای مدرن پرداخته شده‌است. با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم این رفتار مخرب معادل فرصتی برای استراحت نیست و به مرور زمان می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

از معایب این موضوع که در این کتاب به آنها اشاره شده‌است می‌توان به کاهش عزت نفس و از دست رفتن موقعیت‌های پیش‌رو اشاره کرد. به خطر افتادن سطح کیفی سلامت روان نیز از دیگر عواقب به تأخیر انداختن کارها به‌شمار می‌رود. به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر مانع از اهمال‌کار شدن خود شویم.

غلبه بر اهمال‌کاری

مؤلف: پل نیوتن / ترجمه طوبی مردانی
انتشارات: نشر اردوی سوره
سال چاپ ۱۳۹۹
نوبت چاپ ۱

این کتاب درباره کارهایی است که افراد به تعویق می‌اندازند. دلایلی از جمله خسته‌کننده و طاقت‌فرسا بودن فعالیت می‌توانند از عوامل اهمال‌کار شدن باشند. همچنین به این مسئله اشاره می‌شود که گاهی اوقات نمی‌دانیم چگونه تکلیف مورد نظر را پیش‌ببریم به همین دلیل از انجام آن به‌طور کامل صرف نظر می‌کنیم.

سخن اخر 

معرفی کتاب برای اهمال‌کاری باعث می‌شود تا با دلایل به تعویق انداختن کارها بیشتر آشنا شویم. بنابراین ضمن مطالعه ۸ کتاب‌ این مقاله با کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانیم شرایط خود را بهتر مدیریت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.